Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2012

Κόστος και Marketing - Ιδανικός Προϋπολογισμός



Η επιτυχία ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος εξαρτάται σε ένα πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από το marketing. Το marketing διαμορφώνει το παρόν αλλά κυρίως το μέλλον της επιχείρησης σας. Σε όποιον κλάδο ή τομέα της οικονομίας και των επιχειρήσεων ανήκετε, όποια και αν είναι η ποιότητα ή η τιμή του προϊόντος ή της υπηρεσίας που πουλάτε ή παρέχετε, η ανάγκη να προωθήσετε σωστά αυτό που κάνετε είναι πολύ σημαντική. Ένα πειστικό σχέδιο marketing και μια καλά εκτελεσμένη εφαρμογή του μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ μιας ακμάζουσας και γρήγορα αναπτυσσόμενης επιχείρησης από μια που δε θα καταφέρει ποτέ να κάνει το πρώτο βήμα. 

Ενώ ένα σχέδιο μάρκετινγκ προσδίδει στην επιχείρησή σας τους στόχους, ένας προϋπολογισμός μάρκετινγκ σας βοηθά να καταλάβετε τα πρακτικά μέτρα και μέσα που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων σας αυτών. Ποιο είναι το χρηματικό κεφάλαιο το οποίο θα χρειαστεί να επενδύσετε; Που θα χρειαστεί να επενδύσετε το κεφάλαιο σας αυτό;

Ένας σωστά σχεδιασμένος προϋπολογισμός marketing καλύπτει το κόστος διαφήμισης, προώθησης και δημοσίων σχέσεων.
Το ποσό για κάθε μια από τις παραπάνω δραστηριότητες διαφέρει ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης σας, τις ετήσιες πωλήσεις και το μέσο κόστος διαφήμισης των ανταγωνιστών σας. Ανάλογα με τον κλάδο που βρίσκεται η επιχείρηση σας ο προϋπολογισμός μπορεί να ξεκινά από το 1% των ετήσιων πωλήσεων της επιχείρησης σας και να αγγίζει μέχρι και το 30% τους. Ειδικά, οι νέες επιχειρήσεις μπορεί να ξοδεύουν μέχρι το 50% των πωλήσεων τους κατά το πρώτο έτος λειτουργίας τους. Οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν εύκολα να αποφασίσουν συνδέοντας το με το αντίστοιχο κόστος των απευθείας ανταγωνιστών τους.

Ένας ολοκληρωμένος και πλήρης προϋπολογισμός marketing θα πρέπει να περιλαμβάνει:
  • Κόστος έντυπης και ραδιοτηλεοπτικής διαφήμισης
  • Το κόστος σχεδιασμού και εκτύπωσης, όπως ενημερωτικά φυλλάδια, δελτία τύπου και κόστος ταχυδρομικής τους αποστολής
  • Κόστος σχεδιασμού και ανάπτυξης ιστοσελίδας 
  • Κόστος δημόσιων σχέσεων
  • Κόστος συμμετοχής σε εκθέσεις
  • Κόστος για οτιδήποτε άλλο χρειαστεί π.χ. εγκαίνια

Πριν ξεκινήσετε να ξέρετε ότι συνήθως είναι πιο εύκολο να αρχίσετε με ένα συγκεκριμένο και βασικό ποσό για το σύνολο του προϋπολογισμού σας και στη συνέχεια το ποσό αυτό να το κατανείμετε σωστά στις παραπάνω υποκατηγορίες. Παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός διαφέρει για κάθε επιχείρηση θα σας παρουσιάσουμε 4 διαφορετικές μεθόδους που θα σας βοηθήσουν να κατανείμετε εύκολα το κονδύλι σας αυτό.

Η πρώτη  μέθοδος, ποσοστό επί των πωλήσεων, είναι μια από τις πιο γνωστές μεθόδους στην οποία αναφερθήκαμε εισαγωγικά και πιο πάνω. Η μέση κατανομή κυμαίνεται συνήθως μεταξύ 9-12% των ετήσιων πωλήσεων, ενώ για τις μικρότερες επιχειρήσεις στο 2%. Εάν μια επιχείρηση έχει ξεκινήσει ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία, οι ανάγκες διαφήμισης και δημοσιότητας είναι μεγαλύτερες, έτσι το ποσοστό θα πρέπει να αυξηθεί. Το κύριο πλεονέκτημα της συγκεκριμένης μεθόδου είναι ότι ο προϋπολογισμός marketing θα αυξηθεί, ή θα μειωθεί, αναλογικά με ετήσιες πωλήσεις της επιχείρησης σας. Με τον τρόπο αυτό ο προϋπολογισμός marketing δεν θα ξεφύγει ποτέ από τον έλεγχο των ετήσιων πωλήσεων.

Η δεύτερη μέθοδος, η προσέγγιση του πόσο κοστίζει ένα ευρώ στην επιχείρηση, αφορά τις επιχειρήσεις που θέτουν κατά αποκοπή το κόστος του ενός ευρώ για να συντάξουν τον προϋπολογισμό του σχεδίου τους marketing. Με την προσέγγιση αυτή η επιχείρηση αποφασίζει με βάση του τι μπορεί να διαθέσει και όχι με βάση τον όγκο των πωλήσεων της. Η επιλογή ενός κατά αποκοπή ποσού είναι συνήθως αποτελεσματική για τις επιχειρήσεις που στρατηγικά στρέφονται σε μεμονωμένες ενέργειες και πρακτικές, όπως δημόσιες σχέσεις ή συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις και δε διαθέτουν ένα μακροπρόθεσμο και σύνθετο σχεδιασμό.

Η τρίτη μέθοδος, ακολουθώντας τον ανταγωνισμό, αναφέρεται στο σκεπτικό να αναλύετε και να υπολογίζετε πόσο ξοδεύει ο άμεσος σας ανταγωνισμός και βάση αυτού να υιοθετείτε ένα δικό σας μέσο κόστος. Αυτή είναι μια εύκολη μέθοδος αλλά προϋποθέτει ο ανταγωνιστής σας να ξοδεύει το σωστό ποσό αλλά και να έχει μια συγκρίσιμη, με τη δική σας, δραστηριότητα και επιχείρηση. 

Η τελευταία μέθοδος, στόχοι του σχεδίου marketing, αφορά ξεκάθαρα τις δαπάνες που απαιτούνται για την επίτευξη των επιθυμητών σας στόχων. Θεωρείται ως η πιο αποτελεσματική μέθοδος για να μπορέσετε να διαμορφώσετε τον προϋπολογισμό σας. Αν και αυτή η μέθοδος κατάρτισης του προϋπολογισμού είναι πολύ ρεαλιστική ως προς τις ανάγκες της επιχείρησης σας, συχνά περιορίζεται από τα διαθέσιμα χρήματα, καθώς ο επιθυμητός προϋπολογισμός μπορεί να υπερβαίνει τα χρήματα που διαθέτετε για ένα δεδομένο έτος. 

Παραθέτοντας τις τέσσερις παραπάνω μεθόδους υπολογισμού κόστους marketing, μπορεί το κόστος να είναι ένας σημαντικός παράγοντας λήψης αποφάσεων, αλλά εμείς θα θέλαμε να παραμείνουμε στην ουσία του marketing. Από το να αφήνετε τυχαία τους υφιστάμενους και μελλοντικούς σας πελάτες να μαθαίνουν την ύπαρξη σας και εκείνοι αυθαίρετα να περιγράφουν τι προσφέρετε αλλά και τα πλεονεκτήματα του προϊόντος ή της υπηρεσίας σας, το marketing σας βοηθάει να:
  • Ανακοινώσετε νέα προϊόντα, υπηρεσίες ή συνεργασίες
  • Ειδοποιήσετε και ενημερώσετε τους πελάτες σας για ένα καινούριο σημείο πώλησης που μπορούν να αγοράσουν τα προϊόντα σας
  • Προσελκύσετε νέους πελάτες και να αυξήσετε τις πωλήσεις σας μέσω ειδικών προσφορών
  • Αναπτύξετε νέα κανάλια πωλήσεων και διανομής των προϊόντων σας
  • Προσδιορίσετε τις σωστές τιμές για τα προϊόντα και υπηρεσίες σας
  • Δημιουργήσετε μια ανάγκη ή επιθυμία για ένα καινούργιο προϊόν ή υπηρεσία
  • Κάνετε δυνητικούς συνεργάτες να μάθουν για εσάς
  • Προσελκύσετε νέους επενδυτές ή άλλες μορφές χρηματοδότησης


Γιάννης Κίτσος

Οικονομολόγος, Σύμβουλος Επιχειρήσεων

ΠΗΓΗ: www.bizhelp365.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου